We willen de benodigde externe financiering zo beperkt mogelijk houden door primair de beschikbare interne liquiditeiten te gebruiken. Indien we aanvullend gebruik moeten maken van externe financiering, dan trekken we deze tegen zo laag mogelijke kosten aan. Daarbij maken we zoveel als mogelijk gebruik van kortlopende financieringen, omdat de rente voor kortlopende financiering normaliter lager is dan de rente voor langlopende financieringen. Bij het afsluiten van leningen houden we rekening met de, in de uitvoeringsregeling ‘Financiering decentrale overheden’ vastgestelde, kasgeldlimiet en renterisiconorm.
Leningenportefeuille
- Op 1 januari 2022 hadden we 16 leningen met een totaalbedrag van € 74,7 miljoen.
- Er zijn geen nieuwe langlopende geldleningen aangetrokken.
- In 2022 hebben we in totaal € 2,2 miljoen afgelost op bestaande leningen.
- Per ultimo 2022 resteren er 16 leningen met een totaalbedrag van € 72,5 miljoen.
Bedragen x € 1.000 | ||
Opgenomen geldleningen | Rekening 2021 | Rekening 2022 |
---|---|---|
Stand 1 januari | 76.941 | 74.704 |
Aangetrokken nieuwe leningen | - | |
Aflossingen bestaande leningen | 2.237 | 2.237 |
Stand 31 december | 74.704 | 72.467 |
- In 2022 hebben we 1 keer een kortlopende geldlening afgesloten met een looptijd van 1 maand bij onze huisbankier BNG. Voor deze afgesloten geldleningen was de rente nog negatief. De lening was nodig voor een tijdelijk liquiditeitstekort. Wij ontvangen namelijk in de laatste weken van het jaar geen algemene uitkering. En in de eerste twee maanden van het jaar hebben wij ook nog geen belastingincasso’s.
- Per ultimo 2022 hebben wij geen kortlopende geldleningen lopen.
Renterisiconorm
Wij zijn ruim onder de renterisiconorm gebleven.
De norm voor 2022 is bepaald op 20% van de begrotingsomvang van € 140.5 miljoen is € 28,1 miljoen. Wij hebben € 2,2 miljoen afgelost op langlopende geldleningen. Er heeft geen renteherziening plaatsgevonden op de overige langlopende geldleningen.
Toelichting:
De renterisiconorm betreft dat deel van de langlopende financieringsbehoefte dat maximaal per jaar aan schuldvernieuwing onderhevig is in de vorm van aflossingen en renteherzieningen. Het doel van de renterisiconorm is het risico bij herfinanciering te beheersen. De verplichte aflossingen en renteherzieningen mogen per jaar niet meer bedragen dan 20% van de begrotingsomvang.
Bedragen x € 1.000 | ||
Berekening renterisico | Rekening 2021 | Rekening 2022 |
---|---|---|
Renteherziening | - | - |
Aflossing | 2.237 | 2.237 |
Renterisico vaste schulden | 2.237 | 2.237 |
Omvang begroting 2022 (= grondslag) | 135.211 | 140.500 |
Renterisiconorm (in % van de grondslag) | 20% | 20% |
Minimumbedrag (wettelijk bepaald) | 2.500 | 2.500 |
Toegestane renterisico | 27.042 | 28.100 |
Onderschrijding | 24.805 | 25.863 |
Overschrijding | 0 | 0 |
Het renteverloop
In onderstaande tabel is het renteverloop te zien over de jaren 2020 en 2021 (tot en met 16 februari 2023) voor de lange rente (10 jaar fixe) bij BNG.
Kasgeldlimiet
We hebben de kasgeldlimiet niet overschreden
De kasgeldlimiet is € 11,9 miljoen. De kasgeldlimiet bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal. Het begrotingstotaal van De Fryske Marren bedroeg in 2022 € 140,5 miljoen.
Toelichting:
De kasgeldlimiet is de limiet voor de toegestane omvang van de netto vlottende schuld (kort geld).
Bij overschrijding van deze limiet kan de gemeente door de toezichthouder verplicht worden om een langlopende lening aan te trekken. Daarnaast kan de toezichthouder bepalen dat voor het aantrekken
van kortlopende financieringen vooraf toestemming is vereist. Een overschrijding is gedurende
maximaal 3 achtereenvolgende kwartalen toegestaan.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Kasgeldlimiet | 1e kwartaal | 2e kwartaal | 3e kwartaal | 4e kwartaal |
---|---|---|---|---|
Omvang vlottende schulden | -1.667 | - | - | - |
Omvang vlottende middelen | 5.880 | 8.314 | 17.951 | 20.827 |
Netto vlottende middelen | 4.214 | 8.314 | 17.951 | 20.827 |
Omvang begroting 2022 (= grondslag) | 140.500 | 140.500 | 140.500 | 140.500 |
Kasgeldlimiet (in % van de grondslag) | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 8,5% |
11.943 | 11.943 | 11.943 | 11.943 | |
Onderschrijding | 16.156 | 20.257 | 29.894 | 32.770 |
Overschrijding | 0 | 0 | 0 | 0 |
Liquiditeitspositie
In onderstaande grafiek is het verloop van de liquiditeitspositie te zien ten opzichte van de begroting en
de kasgeldlimiet. Het werkelijk verloop is gedurende het jaar voordeliger uitgevallen dan geraamd.