Doelstelling: |
---|
Onze gemeente heeft een professionele, betrouwbare en voor ieder toegankelijke dienstverlening, die modern is en optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van verdergaande digitalisering. |
Uitvoering van de dienstverleningsvisie in volle gang
Op 22 juni nam de raad de nieuwe dienstverleningsvisie 2022-2026 'Tsjinstferliening, ûs nammekaartsje' aan. Inmiddels wordt hieraan uitvoering gegeven:
- De gemeente ontwikkelt een uitvoeringsprogramma, waarmee de samenhang tussen Dienstverlening, Digitalisering en Wikselwurk wordt geborgd.
- Inwoners kunnen vanaf 1 november 2022 rijbewijzen ook digitaal aanvragen. Dit scheelt inwoners een bezoek aan het gemeentehuis.
- Er zijn voorbereidingen getroffen voor deelname aan de Burgerpeiling 2023. De Burgerpeiling wordt de nulmeting op gemeentelijke dienstverlening en is een benchmark met andere gemeenten.
- Twee projecten zijn opgestart. Het project 'Werken op afspraak' heeft als resultaat dat inwoners een afspraak maken als zij naar het gemeentehuis toe gaan. Het beoogd effect is dat inwoners sneller en beter worden geholpen. Het project 'Newsroom' heeft als doel om de communicatie naar inwoners te verbeteren.
- De werkwijze serviceformules is opgeleverd, waarmee gemeentelijke processen ingericht kunnen worden vanuit de logica van de inwoner. In drie processen is geoefend met de serviceformules.
- Verder is een klankbordgroep opgericht, bestaande uit tien inwoners. Er zijn vier bijeenkomsten geweest waarbij de inwoners hun adviezen en meningen hebben gegeven op het onderwerp dienstverlening en serviceformules.
We vernieuwen onze digitale dienstverlening
In het kader van het project digitalisering zijn in 2022 in totaal 6 zogenoemde e-Diensten Burgerzaken ingevoerd. Naast deze e-Diensten hebben we nog een 66-tal andere processen digitaal ingericht. Ook hebben we de elektronische handtekening in gebruik genomen.
De volgende resultaten vanuit het project digitalisering zijn behaald:
- Zelfbediening via de website wordt duidelijker en makkelijker. Ook door een goed zaaksysteem. De klant, inwoner of ondernemer maakt hier zo meer gebruik van.
- We werken op een uniforme manier met het ‘digitaal’ klant/cliënt dossier.
- De werkprocessen zijn professioneel ingericht en voldoen aan wetgevingen en richtlijnen.
- We kunnen papierloos samenwerken en digitaal archiveren.
- Digitale samenwerking met externe partners (o.a. de klankbordgroep dienstverlening) is mogelijk.
Steeds meer inwoners nemen digitale gemeentelijke diensten af
- In 2018 had de gemeente 2.162 digitale aanvragen.
- In 2022 waren er 13.839 digitale aanvragen.
- 30.450 inwoners hebben het gemeentehuis en de servicepunten bezocht.
Doelstelling: |
---|
Wikselwurk is in ontwikkeling
- Op 1 juni heeft de raad het Wikselwurk-beleid vastgesteld.
Ons Wikselwurk-beleid en onze dienstverleningsvisie geven gezamenlijk weer:
- hoe wij als gemeente in onze samenleving staan
- hoe we samenwerken met inwoners
- hoe we onze lokale democratie versterken (Wikselwurk)
- op welke manier wij informatie verstrekken en producten en diensten leveren aan inwoners.
- Op 1 november 2022 is een projectleider Wikselwurk gestart. De projectleider implementeert het beleid. Hiermee ontwikkelt de gemeente een participatie toolbox, leidt ze een gespreksleiderspool op en geeft ze verder invulling aan het participatiebeleid.
- Op 30 november 2022 is er een raadscarrousel geweest. Hierin is het format van de startnotitie besproken. Daarin staan de kaders voor wanneer de raad wordt meegenomen in nieuw, niet-bestaand beleid.
- In december 2022 is de Participatie- en inspraakverordening vastgesteld, ter vervanging van de Inspraakverordening uit 2014.
Sociaal intranet ‘Dieuwke’: voor verbinding binnen de organisatie
Het draagt bij aan een betere samenwerking en kennisdeling ook met externe ketenpartners.
Op dit moment zijn 82 externe contacten actief op 'Dieuwke', waar zij samen met de medewerkers van gemeente De Fryske Marren kunnen werken in groepen. Op deze manier wordt er efficiënt gewerkt en blijven documenten op een veilige en centrale plek toegankelijk en bewaard.
We informeren de pers proactief over besluiten van burgemeester en wethouders
Dat doen we door deze snel te verspreiden en in afschrift aan de gemeenteraad te zenden. De antwoorden van het college op schriftelijke raadsvragen worden ook op onze website geplaatst.