Programma's

Programma 1 Bestuur en organisatie

Doelstelling:

De Fryske Marren is een gemeente waar je prettig en veilig kunt wonen, recreëren en werken.

Aandacht voor veiligheid – Integraal VeiligheidsPlan
In 2022 hebben wij uitvoering gegeven aan de activiteiten die voortvloeien uit het Integraal VeiligheidsPlan IVP 2019-2022 en Uitvoeringsplan 2021-2022.

  • We hebben minder stappen gezet op het gebied van ondermijning dan gepland. Er heeft namelijk een taakverschuiving plaatsgevonden in de uitvoering. Dit als gevolg van de vluchtelingenstroom uit Oekraïne en de daaruit voortvloeiende opvang in onze gemeente.
  • We hebben in 2022 stappen gezet om te komen tot een Integraal VeiligheidsPlan De Fryske Marren voor 2023-2024. Om te komen tot een nog betere verbinding tussen veiligheid en zorg, wordt daar in het nieuwe veiligheidsplan een nadrukkelijk accent op gelegd. Dit resulteert in een samenwerking tussen het zorgdomein en het veiligheidsdomein.
  • De inventarisatiefase voor het nieuwe Integraal VeiligheidsPlan is in 2022 grotendeels afgerond. Het integraal veiligheidsplan wordt in 2023 vastgesteld. Aansluitend wordt het uitvoeringsprogramma 2023-2024 opgesteld. De inwonerspeiling 'veiligheidsbeleving' is in Q3/Q4 2022 uitgevoerd. De resultaten hiervan worden meegenomen als input voor het te actualiseren IVP in 2023.

Evenementen vonden weer veilig plaats in 2022
In de loop van 2022 konden de evenementen weer als vanouds worden georganiseerd, zonder restricties ten aanzien van corona. Organisator, gemeente, politie en beveiliging zetten hierbij samen in op een veilig verloop. Het evenementenseizoen is zonder bijzonderheden ten aanzien van veiligheid of overlast verlopen.

Ondermijnende criminaliteit – invulling van doelen
In 2022 hebben de gemeenten in Friesland de Friese norm vastgesteld, waarin is vastgelegd welke gezamenlijke ambities de gemeenten binnen twee jaar willen realiseren. Een deel van deze ambities is in 2022 gerealiseerd.

  • Wij hebben ons aangemeld bij Meld Misdaad Anoniem. Hiermee ontvangen wij meldingen of signalen over criminaliteit in onze gemeente.
  • We hebben een werkproces 'Bibob ten aanzien van vergunningen' uitgewerkt.
  • In 2022 is er één hennepkwekerij en één drugslaboratorium aangetroffen. Ondermijnende criminaliteit zien we in onze gemeente met name op gebied van drugsproductie.

Opvang van vluchtelingen uit Oekraïne  
In de gemeente De Fryske Marren hebben bijna 300 Oekraïense ontheemden een nieuw verblijf gevonden, waarvan meer dan de helft in één van de drie gemeentelijke opvanglocaties. In mei 2022 opende de derde opvanglocatie haar deuren en waren de crisisorganisatie en voorzieningen voor de ontheemden rond.

Informatieveiligheid krijgt een steeds belangrijkere rol

  • In 2022 is het aantal cyberaanvallen op Nederlandse gemeenten sterk toegenomen. In 2022 zijn er twee keer zo veel risicovolle, zwakke plekken in de software van gemeenten opgespoord en verholpen ten opzichte van 2021.
  • Als organisatie doen wij steeds meer digitaal. Het is mogelijk plaats- en tijdonafhankelijk te werken en als organisatie gebruiken wij steeds meer technologieën. Steeds meer processen zijn digitaal en wij koppelen met verschillende ketenpartners en overheidsinstanties. Hierdoor nemen de risico’s en dreigingen steeds meer toe.
  • Burgers en bedrijven moeten er op kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en controleerbaar met informatie omgaat en deze goed beveiligt. Daarom worden alle overheidsorganisaties gehouden aan de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO). Op basis van verschillende testen, analyses en onderzoeken stellen wij ons informatiebeveiligingsbeleid en het bijhorende actieplan vast.
  • Gemeenten verantwoorden zich over informatiebeveiliging en kwaliteit middels het ENSIA-proces. Dat staat voor Eenduidige Normatiek Single Information Audit. De focus van ENSIA ligt op verantwoording richting de gemeenteraad. Parallel hieraan leggen gemeenten verantwoording af aan de Rijksoverheid waar het gaat om het gebruik van landelijke voorzieningen. De formele ENSIA verantwoording over 2021 is succesvol afgerond en het nieuwe verantwoordingsproces over 2022 ligt op schema.

Doelstelling:

Gemeente De Fryske Marren is een gemeente waarin de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in het openbare gebied gewaarborgd worden. Dit met de juiste verhouding tussen horeca/evenementen en omwonenden.

Eind 2021 hebben we de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) geactualiseerd
Hier bij hebben we de laatste ontwikkelingen op het gebied van lachgas en vooral ondermijning meegenomen. Het is nu wachten op invoering van de Omgevingswet en daarmee ook de Verordening Fysieke Leefomgeving, voordat wij opnieuw met de APV aan de slag gaan. Op dat moment gaan we  artikelen die daarvoor in aanmerking komen procedureel overdragen. Op dit moment gaat het Rijk uit van 1 januari 2024 als invoeringsdatum van de Omgevingswet.

Andere wetten volgen we op de voet
Wij blijven het komende jaar de gevolgen van de Omgevingswet, de Alcoholwet en de Wet regulering prostitutie op de voet volgen en nemen deze in de APV op wanneer dat nodig is. Dit blijven wij samen met onze veiligheidspartners monitoren. Ten opzichte van de najaarsrapportage zijn hierin geen wijzigingen en ontwikkelingen te melden, behalve dat lachgas inmiddels in de Opiumwet is opgenomen. Dit heeft geen gevolgen die in de APV vertaald moeten worden.      

We zijn zijdelings betrokken bij de natuurwetgeving
De provincie is de uitvoerende instantie als het gaat om de regels rondom natuurwetgeving in relatie tot evenementen. Deze taak ligt er al jaren, maar daar is recent meer aandacht voor gekomen. Inmiddels is de provincie samen met gemeenten een informatiecampagne begonnen om bewustzijn over dit onderwerp te vergroten. Vanaf 1 juli 2023 zullen evenementen hieraan getoetst worden, als dit van toepassing is. Onze vergunningverleners zullen waarschijnlijk een min of meer informerende/faciliterende rol tussen organisatoren en provincie krijgen.

Deze pagina is gebouwd op 08/21/2023 13:57:02 met de export van 08/21/2023 10:58:42